Det er ikke alltid eleven svarer på hvorfor de skader seg, eller ser sammenhengen mellom livsbelastninger og selvmordsatferd. Dersom du har fanget opp at en elev skader seg eller har selvmordstanker, eller at en elev forteller deg at de har skadet seg selv er det to ting en bør gjøre:
Hva skal jeg kartlegge?
Tilstand her og nå
Omstendigheter som har utløst selvskading/selvmordstanker
Les mer om kartlegging i Selvskading og selvmord – veiledende materiell for kommunene om forebygging.
Kartlegge grad av risiko
Helsesykepleiers oppgave er å kartlegge elevens situasjon. Selvmordsintensjon eller selvmordsfare skal alltid vurderes av fastelege eller kommunepsykolog. Også om eleven oppgir selvskading uten dødsintensjon. Dersom eleven har selvmordstanker eller selvmordsforsøk, bør foresatte informeres og veiledes om at det er nødvendig med samtale med fastelege eller psykolog samme dag.
Vi må alltid avklare om det er forhold i hjemmet som er årsaken til selvskading/selvmordstanker. Dersom en har mistanke om at det er forhold i hjemmet, for eksempel vold eller overgrep, skal barnevernet kontaktes.
Les mer om å avgjøre i Selvskading og selvmord – veiledende materiell for kommunene om forebygging.
Ved å stille konkrete spørsmål om selvskading og selvmordsatferd, vil helsesykepleier raskere være i stand til å iverksette tiltak.
Samtale mellom lærer og elev.
Andre tiltak det kan være behov for:
Vurder henvisning til spesialisthelsetjenesten. Lege/psykolog henviser, men helsesykepleier kan foreslå.
© 2020 LIVET PÅ TIMEPLANEN | RVTS VEST
Ved bruk av denne nettsiden aksepterer du cookies fra Google Analytics